A SZEGEDI VASAS SZENT PÉTER SZOBOR RESTAURÁLÁSI DOKUMENTÁCIÓJA
(kivonat!)
Műleírás:
A szobor testtartása, kontraposzt jellegű mozdulata, kéz tartása, a drapéria vonalvezetése jellegzetesen barokk stílusra utal. A közel életnagyságú szobor, álló mozdulatban mutatja be a vasra vert, tekintetét felfelé emelő Szent Péter szenvedését. Restaurálásra utaló nyomokat nem találtunk, azonban a tulajdonosi jó szándék és az állagmegóvásra való törekvés nyomai szembetűnőek. A felületet teljes egészében számtalan mészréteg borítja, ezek alatt -a kutatóárkok vizsgálata alapján – festékréteget nem találtunk. A formák már csak homályos plasztikaként maradtak meg, ahol nem csak a meszes kérgek, hanem maga a kőanyag is omlik, válik le a felületről, Több helyen figyelhető meg hosszú repedések, törések, hiányok. A szobor jobb karja a kézzel együtt hiányzik. Mára a kőanyag erősen erodált, mállott, töredékes állapotba került. A valaha mívesen megfaragott felületek nyoma alig látható. A teljes felület kb. 90%-ban formavesztett, kopott, konkrét formák, élek nélküli. A drapériák csak fő vonalakban mutatják hajdan gazdag formavilágukat.
Tisztítás:
A próbatisztítás közben több helyen cementjavításokat találtunk. Esetenként, csak a felület bekenése volt a cél, egy másik helyen a nyak körül végig ragasztóként használták. Ezeket eltávolítva a fej levált a testről. A törés, ill. a ragasztási felületen jól látszódnak a vastag cement rétegek. A csaplyukból egy fadarabot vettünk ki, ezt bronz csapra kicseréltük ki. A fejet, a cementes ragasztóréteg eltávolítása után, a törésfelületek mentén pontosan visszaillesztettük. A javaslatban leírt és előirányzott tisztítási technikák nem váltak be. Mind a finomszemcse szórás mind a JOS technológia hatástalan maradt a vastag, helyenként 5-6 mm vastag mész, ill. az alatta elhelyezkedő 1-1.5 mm vastag cement réteggel szemben. Ezt figyelembe véve meg sem próbáltuk a vegyszeres, pasztás tisztítást. Nem maradt más megoldás a manuális tisztításon kívül. A felületet teljes egészét centiről centire, célszerszámok segítségével tisztítottuk meg a vastag mész és cement rétegtől.
Konzerválás:
A felület teljes megtisztítása után a tervezet javaslatban leírtak alapján elvégeztük a kőkonzerválást. A Remmerskőbarát tetra etil-szilikát konzerváló anyagát használtuk, amely mélyen behatol a kőzet pórusaiba, s ott a levegő vagy a kő nedvességtartalma hatására polimerizálódik. A kötés során a leszakadó etil-alkohol a levegőbe távozik, és a kőszerkezetben kovasav gél marad hátra. Ez a kovasav gél mikronos mérettartományú hidakat képez az egyes kőzetszemcsék között, pótolva a kőkorrózió során elbomlott kötőanyagot, anélkül, hogy jelentősen rontaná a pórusok átjárhatóságát.
Plasztikai kiegészítés:
A kőanyag plasztikai, esztétikai helyreállítását, a megfelelő szín, és szemcsenagyságú kiegészítő anyaggal végeztük el. Ügyeltünk arra, hogy a kiegészítő anyag megfeleljen, ill. hasonló legyen az eredeti kő keménységével, szilárdságával. A védőpatinázáshoz jó pára diffúz tulajdonsággal rendelkező por, és víztaszító, lazúrosan felvihető festéket használtunk. Ennek színét az eredeti kő színéhez illeszkedően választottuk ki. Így a műtárgy esztétikailag egységesebb képet mutat. Végül a teljes felület impregnálását végezzük el hidrofób anyaggal.
Bánvölgyi László
Okl. kőszobrász-restaurátor
A Vasas Szent Péter szobor restaurálása a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával történt.