hirek48
Az M5 autópálya megelőző feltárása a számok tükrében (1993-2005)
2006. január 5.
A régészeti terepbejárás 1991-1992-ben zajlott. A megelőző feltárásoknak 3 üteme volt: 1993-1994, 1998-2000, 2003-2005. Összesen 83 régészeti lelőhelyen folyt munka, és 834.677 m2-t (83,4 hektár) és 15.109 régészeti objektumot tártunk fel.
A 83 feltárt lelőhelyből 4 az autópályához használt homokbányában található, 10 lelőhelyet pedig az autópálya építés közben fedeztünk fel és tártunk fel.
Ha az autópálya területét átlagosan 70 méter szélességűnek vesszük, akkor a megyében épülő pálya 49,080 kilométere összesen 3.435.600 m2-t tesz ki, azaz a nyomvonalon feltárt 717.477 m2 az összterületnek 20,8%-át fedi le. Ha pedig a régészeti lelőhelyeket egymás mögé helyezzük az autópályán, akkor egy 10,24 km ásatási területet kapunk. Azaz a nyomvonalnak a 20%-a régészeti lelőhelyen halad keresztül!
Ezek a számok azonban csak a teljes autópálya átlagát mutatják. Ennél lényegesen nagyobb a nyomvonal régészeti fedettsége Kiskundorozsma határában, ahol a nyomvonal hossza kb. 12.290 méter. A Kiskundorozsma határában összesen feltárt terület nagysága 444.149 m2, azaz 70 méteres szélességgel számolva 6344 méter a régészeti lelőhelyek teljes hossza, vagyis a nyomvonalnak a 51,6%-a alatt volt régészeti lelet!
Ha már a nyomvonal által érintett települések arányát említettük, nézzük az adatokat. A teljes feltárt terület az alábbiak szerint oszlik meg: Kiskundorozsma: 54%, Kistelek: 13%, Csengele: 10%, Szatymaz: 8%, Balástya: 7%, Domaszék: 4%, Röszke: 4%.
A feltárási csoportokat tekintve az összes terület 38%-át Szalontai Csaba és munkatársai, 16%-át Balogh Csilla és Türk Attila, 14%-át Béres Mária és Farkas Csilla, 12%-át Bende Lívia és Lőrinczy Gábor, 8%-át Vályi Katalin és Horváth Ferenc, 5%-át Bozsik Katalin és Kürti Béla, 2,5%-át Paluch Tibor, 3,5%-át Mészáros Patrícia és Sóskuti Kornél, 0,5%-át Ormándy János végezte el.
A feltárt lelőhelyeken óriási mennyiségű régészeti lelet került elő. Mintegy 3000 doboz régészeti tárgy, 600 doboznyi állatcsont és kb. 500 doboznyi embercsont került a Múzeumba.
Számokban kifejezve tehát a lehető legrövidebben így néz ki az elmúlt 12 év autópálya munkája. A számok mögötti teljesítményt pedig mindennél jobban érzékelteti az a tény, hogy a legtöbbet terepen töltő régész 1993-2005 között összesen 39 teljes hónapot, azaz 3,25 évet töltött terepen a nyomvonal régészeti feltárásán.
Szalontai Csaba