hirek6
Úton-útfélen
(Múzeumi kutatások az M5 autópálya nyomvonalán)
A kiállítás anyagát válogatta:
Bárkányi Ildikó – Gaskó Béla – Szalontai Csaba
A tárlatot szervezte:
Szalontai Csaba
A kiállítást építette:
Antal Tamás
A magyarországi – európai normáknak megfelelő – törvények szerint minden építkezéssel járó beruházás előtt el kell végezni az építkezés által érintett, addig ismert összes régészeti lelőhely előzetes mentését. Amíg ez nem történik meg, az építkezés nem kezdhető el, a feltárások teljes költségét pedig a beruházónak kell finanszíroznia. A szegedi Móra Ferenc Múzeum szakemberei a 90-es évek elején e törvényi szabályozás révén kerültek kapcsolatba az akkor még csak tervezés szintjén létező M5 autópályával. Régészeti munkálatok, kutatások kezdődtek s a folyamatba később más szakterületek is bekapcsolódtak a különböző értékek mentése érdekében.
A Móra Ferenc Múzeumban az autópályával kapcsolatos kutatások 3 tudományágat érintettek. A Régészeti Osztály 1993-1994 és 1998-2000 között végzett soha nem látott méretű ásatásokat. Ebbe a munkába 1998-tól kapcsolódott be a Néprajzi, és a Természettudományi Osztály, melyek munkatársai a nyomvonal környezetének néprajzi, és ökológiai szempontú vizsgálatát végezték el.
A most nyíló nagyszabású tárlat – és az ezzel egy időben megjelenő kötet – ezt a hatalmas munkát kívánja bemutatni a látogatóknak ízelítot kínálva a 10 éves kutatás eredményeiből. Ez a kutatás egy olyan múltra irányult, amely az M5 megépítése miatt már soha többé nem tanulmányozható, ugyanakkor az építkezés nélkül valószínűleg belátható időn belül nem lett volna feltárható ilyen részletességgel.
A kiállítás célja ugyanakkor az is, hogy az autópálya, a muzeológia, a régészet, a néprajz és az ökológia egymástól távolinak tűnő fogalmai közt kapcsolatot teremtsen, valamint megismertesse az érdeklődőket az autópálya lényegével. Éppen ezért a kiállítás megvalósításában részt vettek azok a partnercégek is, melyek fontos szerepet vállaltak az autópálya létrejöttében a tervezéstől az átadásig.