idoszaki15
Mednyánszky és Szeged ismét egymásra talál
Mednyánszky László (1852-1919), amikor 1879 márciusában értesült a szegedi nagyárvízről, azonnal a helyszínre sietett, és részt vett a védelmi munkálatokban. A nagyszerű festő gondolkodás nélkül segített a bajbajutott Szegednek. Az egyik legismertebb magyar művész és a város ismét egymásra talál: január 27-től március 26-ig Mednyánszky-tárlat látható a Móra Ferenc Múzeumban.
A kiállításon a Szlovák Nemzeti Galéria gyűjteményéből 28 műalkotás, húsz olajfestmény és nyolc grafika kerül bemutatásra. Egy olyan egyedülálló válogatást tekinthetnek meg az érdeklődők, amely ebben a formában még nem volt látható Magyarországon. A tárlat anyaga izgalmas keresztmetszete Mednyánszky századforduló előtti munkásságának. Tájképfestészetének erényeivel éppúgy szembesülhetnek a látogatók, mint emberábrázolásának és portréinak karakteres voltával. A kiállított alkotások többsége a festő szülőföldjén, nagyőri tartózkodása idején született.
A kisebb méretű vázlatok, rajzok mellett nagyobb méretű festmények is láthatóak, mint például az 1880-as évek első felében készült Szerencsétlenség című mű. Az egyik legérdekesebb darab az Alkony. A kép egy amerikai aukción, mint ismeretlen mester alkotása került kalapács alá, de vásárlója felismerte, hogy Mednyánszky festményéről van szó, a későbbiekben került a Szlovák Nemzeti Galéria gyűjteményébe. Ez a mű is jól példázza, hogy Mednyánszky számára a táj egyben eszköz a saját lelkiállapotának kifejezésére.
A visszaemlékezések szerint – a kicsi korától kezdve gyakran beteges – Mednyánszky László hamarabb tanult meg rajzolni, mint beszélni. Minden keze ügyébe kerülő papírlapra rajzolt. A nagyőri táj, a Tátra monumentális vidéke élete végéig művészetének fontos témáját jelentette.
A Móra Ferenc Múzeumban bemutatott képek értékét is növeli, hogy sokszor a szerencsének és a véletlennek köszönhető, hogy egy-egy Mednyánszky-mű megmaradt. A művész elkészült festményeihez ugyanis nem ragaszkodott, sokat már az alkotás helyszínén elajándékozott. Mindezidáig sem sikerült például kideríteni, hogy mi lett a Párizsban vagy Barbizonban készült munkáival.