Állandó kiállításokhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai programok

Móra Ferenc Múzeum

Természettudományi foglalkozás a „Csak egy Földünk van” című kiállításban

  • Barangolás a „Csak egy Földünk van” című kiállításban

A tárlat játékos, interaktív bemutatása során megfejtjük, hogy Mi köze a hőmérsékletnek a tojásból kikelő teknős neméhez? Ki a büdös banka és ki a vakvarjú? Miért hívják halálmadárnak a kuvikot? Miért nem szeretik a vadászok a szajkót? A vándorsólyom áldozatának elejtése közben milyen sebességre képes felgyorsulni? Miként halászik a jégmadár?…

Kézműves foglalkozás: igény szerint, előzetes egyeztetés alapján.

Foglalkozásvezető: Csizmaziáné Wilhelm Adél, Tel.: 30/395-5552

 

Mesefoglalkozás a “Csak egy földünk van” című természettudományi kiállításban

  • „Hangyák és sasok királya, add nekem az erődet…”

A népmesék ezer szállal kapcsolódnak a természethez. A varázsmesei világokban az állatok és növények nagy erejű segítők lehetnek: kölcsönadják erejüket, hogy a hős sikerrel járjon a próbákon, és elérhesse a vágyott boldogságot. A legkisebb állat ereje, a legegyszerűbb növény is felbecsülhetetlen értékű annak, aki tudja, miért indult útnak, és aki tudja, hol van a helye a világban. Az állatmesék állathősei is rendkívül izgalmasak: példát mutatnak arra, hogy a győzelem nem a testi erőtől és nagyságtól függ, hanem az akarattól, a felkészültségtől, a kitartástól. Vajon a mi segítségünkre is lehetnének, s vajon miben a mesei állatok, növények? A foglalkozáson ennek a kérdésnek járunk a nyomába.
Ajánlott korosztály: 1-4. osztály

Foglalkozásvezető: Sólyom Andrea, Tel.: 20/568-9538

 

Néprajzi foglalkozások a „Szöged hírös város…” című kiállításban

  • „Halász, pákász, madarász…” a szegedi víziélet népi hagyományai

Ki asz a „nádlaci”? Mivel foglalkozott a pákász, a csíkász, a madarász; Milyen halfogó eszközöket használt a halász? Miből készült a böngyölekenyér? Mi mindent készítettek nádból, gyékényből, fűzfavesszőből? Mire használták a szapolyt, a superládát: Hol volt a szegedi halpiac? Hogy néz ki a bőgőshajó? Milyen hiedelmek, hagyományok kötődtek a Tiszához? A foglalkozás keretében ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Kézműves foglalkozás: állat készítése gyékényből

Foglalkozásvezető: Dr. Szűcsné Kopasz Kinga, Tel.: 30/ 374-4158

  • Kolomp, béklyó, palóka, pásztorélet, állattartás a szegedi nagytájon

Hogyan éltek a pásztorok? Mit őrzött a csikós, a gulyás, a juhász és a kondás? Hogyan használták a rovásfát, a palókát és a „kutyagerincet”? Ki volt a pásztorok védőszentje? Kikből lettek a betyárok: Mit neveztek „Isten lovának”? Mire használták a „báránypirosítót”? Milyen állattal kapcsolatos szólásaink vannak? Hány gyerek fér el egy suba alatt? E kérdésekre adott válaszok segítségével ismerjük meg a szegedi nagytáj állattartását.

Kézműves foglalkozás: dohányzacskó készítése bőrből

Foglalkozásvezető: Dr. Szűcsné Kopasz Kinga, Tel.: 30/ 374-4158

  • Miről híres Szeged? A szegedi paprika, a papucs és a halászlé

Tárlatveztés a „Szöged hírös város” c. néprajzi kiállításban feladatlap segítségével. Dísznövény, fűszernövény vagy gyógynövény a paprika? Mi köze Bálint Sándornak a paprikatermesztéshez? Törökbors, pogánybors vagy „pap-rikató”? Hol volt a paprikapiac? Mióta járunk papucsban? Miért nincs párja a szegedi papucsnak? Mi volt a régi „szögedies” neve a halászlének? Milyen halakból és hogyan készült?

Foglalkozásvezető: Dr. Szűcsné Kopasz Kinga, Tel.: 30/ 374-4158

 

Mesefoglalkozás a “Minden ami arany” című látványtárban 

A világ népmeséi egyetértenek abban, hogy az arany hétköznapi értelmezésén túl léteznek olyan „arany” tulajdonságok, „arany” minőségek, amelyek elérése vagy megtartása elengedhetetlen ahhoz, hogy az ember életében rend lehessen. Gyönyörű képekben jelennek meg ezek a minőségek: aranyhajú gyermekek születnek, aranymadarak röpködnek, a hősök útja egy bizonyos pont után aranyréten, aranyhídon, aranyerdőn vezet át, olykor egy aranyszakállú öregember a titkok tudója, néhány leány lába nyomában aranyfolyó folyik, más leányok kertjében aranyliliom nyílik…

A mesefoglalkozáson annak a kérdésnek indulunk a nyomába, amelyet az arany – akár konkrét fizikai valóságában, akár az „arany minőségben” – mindig felvet: hogyan lehet különbséget tenni értékes és értéktelen között? Milyen az a kincs, amit mindenképp őriznünk kell? És mi a teendő, ha a kincset
elvesztettük?
Ajánlott korosztály: 1-4. osztály

Foglalkozásvezető: Sólyom Andrea Tel.: 20/568-9538

 

Képzőművészeti foglalkozások:

  • Reneszánsz műkincsek

Giorgio Vasari Angyali üdvözlet című festménye a 16. századtól a Vatikán Szt. Mihály kápolnáját díszítette. A 19. században az itt lévő műveket újabbakra cserélték, a régiek pedig szétszóródtak. E képet 1925-ben ajándékozta egy gyűjtő a szegedi múzeumnak, ám eredetét és alkotóját csak 2009-ban sikerült bizonyítani. A foglalkozáson nyomon követhetjük a festmény útját, megfejtjük a bibliai jelenetet, s mindenki elkészíthet egy kör alakú festményt.

Foglalkozásvezető: Ruszné Rácz Ildikó, Tel.: 20/ 342-8902

DSC01685

  • „Szél bejárjon, nap besüssön”

Irodalom, zene és képzőművészet – testvérmúzsák találkozása. Kass János: A kékszakállú herceg vára című grafikai sorozata kapcsán megismerkedünk Balázs Béla librettójával és Bartók Béla operájával is, s közben újabb képeket alkotunk a sorozathoz.

Foglalkozásvezető: Ruszné Rácz Ildikó, Tel.: 20/ 342-8902

  • Vágó Pál: „Szeged szebb lesz, mint volt”

1879. március 12-e éjszakáján új időszámítás kezdődött Szegeden: a medréből kiömlött Tisza elborította a várost. A folyó valósággal hátba támadta a települést, egyedül a kiemelkedő Palánkkörnyéke maradt szárazon. A természeti katasztrófa részleteit a múzeum árvíz-képei segítségével idézzük fel, majd festéssel vagy agyagozással megörökítjük az esemény valamely részletét.

Foglalkozásvezető: Ruszné Rácz Ildikó, Tel.: 20/ 342-8902

  • Munkácsy Mihály: Honfoglalás

„…ami jóképű férfinép vagyon körüskörül, két mérföldnyire a báránycímerű város tanyájától , az mind ott legyék, de az öregje is… A fotográfus ott volt velük s rögtön lekapta, amelyik megtetszett a nagy művésznek.” – Mikszáth írta ezeket a sorokat Munkácsy modellkereső útjáról. Tudtad, hogy a festmény szereplői valós személyeket ábrázolnak? Megismerkedünk velük, megvizsgáljuk a figurák kifejező testtartását, s gyors vázlatrajzokkal (krokival)mi is megörökítjük őket.

Foglalkozásvezető: Ruszné Rácz Ildikó, Tel.: 20/ 342-8902

 

Irodalmi foglalkozás:

  • Móra és kora

Fedezzük fel Móra Ferenc életének tükrében a korabeli Szegedet! Kutassuk a helyeket, ahol járt, az embereket, akikkel találkozott, kóstoljunk bele azokba az ételekbe, amiket fogyasztott! A foglalkozás során a gyerekek a vezetett beszélgetés mellett önálló kutatómunkát is végezhetnek.

Foglalkozásvezető: Csizmazia Kincső, Tel.: 30/ 303-6196

 

Fekete ház

 

Történeti foglalkozások az Enteriőr kiállításban

  • „Illik, nem illik”

A foglalkozás azokat az alsó tagozatos diákokat várja, akik egy enteriőr kiállításban barangolva szívesen megismerkednének a régi idők illemtanával, viselkedési kultúrájával és étkezési szokásaival. A foglalkozás drámapedagógiai módszereket felhasználva jó lehetőséget teremt korunk viselkedési szokásainak tudatosítására és elmélyítésére is.
Ajánlott korosztály általános iskola, alsó tagozat

Foglalkozásvezető: Kovács-Krassói Anikó, Tel.:  20/823-2172

  • „Időutazás a 19. században”

Szegedi időutazás és helytörténet az általános iskolák felső tagozata számára, fókuszban a város árvíz előtti és utáni élete. A Fekete házban található enteriőr kiállítás szobáin végigsétálva, ablakaiból kitekintve van lehetőség szembesülni azzal, hogyan alakult át Szeged építészete, elrendezése, élete. A foglalkozás során a diákok bepillantást nyerhetnek a 19. századi polgári világ mindennapjaiba.

Ajánlott korosztály: általános iskola, felső tagozat

Foglalkozásvezető: Krassói Anikó, Tel.:  20/823-2172

  • „Ó idők, ó erkölcsök – O temporas, o moris”

A Fekete házban található enteriőr kiállítás tárgyi környezete továbbgondolásra késztet: milyen társadalmi szokások vették körbe az a ház egykori lakóit a történelem során? Korlátokat vagy biztonságos keretet adtak a vallási és/vagy társadalmi elvárások? Tabuk és tilalmak a 19. században
Ajánlott korosztály: középiskolások

Foglalkozásvezető: Krassói Anikó, Tel.:  20/823-2172

  • „Egy polgári ház vallomásai”

A Fekete házban található enteriőr kiállítás egyes tárgyai, bútordarabjai híres szegedi írókhoz kötődnek. A tárlaton megtekinthető Tömörkény István íróasztala, Mikszáth Kálmán szekrénye, de az ablakból kitekintve azt is megnézhetjük, pontosan hol volt – a Szegeden háromszor is párbajozó – Gárdonyi Géza törzshelye. A hangulatos kiállítás lehetőséget teremt egy kis időutazás során Szeged irodalmi nagyjaival találkozni. Rendhagyó irodalom óra a Fekete házban
Ajánlott korosztály: középiskolások

Foglalkozásvezető: Krassói Ankió, Tel.: 20/823-2172

Mesefoglalkozás az Enteriőr kiállításban

  • „Királylány születik”

Mit jelent királylánynak lenni? Királylánynak születünk vagy csak később válunk azzá? Milyen kincseket rejt egy királylány szíve? A mesefoglalkozáson Boldizsár Ildikó gyönyörű meséjéből kiindulva ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Ajánlott korosztály: lánycsoport, 1-4. osztály

Foglalkozásvezető: Sólyom Andrea, Tel:.  20/568-9538